3 клас


Тиждень : 18.05-22.05
Тема : Урок узагальнення знань

https://sway.office.com/RCzswUq7XRD6jheZ?ref=Facebook&loc=play&fbclid=IwAR1lY2IhqC_m2CEYSrBGJ2Xw3ZBAKRkveuj9Smstr9YfcH5tqSqPWyTAFdg
ПРАЦЮЄМО ЗА ПОСИЛАННЯМ!!!!


Тиждень : 12.05-15.05
Тема: Кульмінація в музичному творі

Презентація до уроку!!!

- От і завершується цьогорічна подорож країною Музики. Нас чекає остання мандрівка на кораблі "Дункан" разом із героями роману Жуля Верна "Діти капітана Гранта".

 Всі ми читали роман чи дивилися кінофільм про відважних та мужніх людей, які вирушили на пошуки капітана Гранта, корабель якого затонув далеко від рідної землі. Багато небезпек чатували на героїв роману. Здавалося, вони втратили останню надію, аж раптом вночі, посеред моря, почувся чийсь голос, благаючий про допомогу...
Читаючи роман, ми разом із його героями завмираємо від хвилювання та надії. Саме такий епізод твору, в якому досягається найвища напруга тобто найбільш емоційний епізод і називають кульмінацією.



-В увертюрі до фільму "Діти капітана Гранта" можна відчути характер майбутніх подій, які відбудуться з героями фільму згодом, під час цікавої й небезпечної подорожі.
Отже, увертюра - це вступ не тільки до опери, а й до інших творів мистецтва, зокрема в кіно.


- Розвиваючись, мелодія то підіймається, то спадає. Чи помітили ви найбільшого напруження. Уявіть себе диригентами і постарайтеся за допомогою рухів показати кульмінацію кожної фрази.
  
- Який настрій та характер твору?
- Чи змінювався характер музики протягом звучання твору?
 Словничок:

Кульмінація (від латинського слова вершина) - епізод твору, в якому досягається найвища напруга, тобто найбільш емоційний епізод.
Увертюра - це інструментальний вступ до опери, балету чи кінофільму

 Розучування пісні А. Житкевича та Л. Стельмащук "Заквітчали зорі обрій".






Тиждень :04.05-08.05
Тема : Варіаційна форма у музиці

Варіації - це форма музики, яка складається з теми та її видозмінених повторень (варіацій). Форму варіацій можна графічно зобразити у такому вигляді: білий кружечок - тема, а різнокольорові - її варіації.



















Тиждень : 27.04-30.04
Тема : Форма рондо у музиці

 «Рондо» - (з італійської – коло) музична 
форма, в якій рефрен (основана тема, з фр. – приспів) проходить кілька разів, чергуючись з епізодами різного характеру : Рефрен  1епізод  - рефрен – 2 епізод – рефрен.

Вольфганг  Амадей Моцарт (1756-1791) – геніальний австрійський композитор. Вже у 4 роки «диво-дитина» складала музику , віртуозно грала на скрипці, клавесині,органі. 

А в 14 років Вольфганга було було  нагороджено  орденом та обрано членом академії Італії. Його музика надзвичайно струнка , глибока і різноманітна за змістом. Творчість композитора Петро Чайковський назвав найвищою вершиною, якої краса досягла й музиці.

«Турецький марш» - один з найпопулярніших творів 

Моцарта. Він є фіналом Сонати №11 . Твір складається з основної теми (рефрену), яка проходить кілька разів і 
чергується з різними музичними фрагментами (епізодами).
 Здається,що музика ніби йде по колу. Таку музичну форму
 називають «рондо» . А оригінальна, авторська назва маршу
 В.А.Моцарта – «Рондо в турецькому стилі».



Тиждень : 21.04 - 24.04
Тема:Тричастинна форма музика 

(продовження теми).

 Сьогодні ми познайомимося  з видатним українським композитором М.В. Лисенко та його музичним твором.
 Віталійович Лисенко (1842-1912), відомий український композитор, піаніст, диригент, фольклорист, педагог і громадський діяч, основоположник нової української національної музики народився 22 березня 1842 року в селі Гриньки на Полтавської губернії (нині Глобинського району Полтавської області)  в сім'ї дрібного поміщика. Батько його був людиною освіченою, передовою. Мати – прекрасна піаністка – першою помітила виняткові музичні здібності сина і зуміла вірно їх розвити. Лисенко був сучасником П.Чайковського, М. Римського-Корсакова, підтримував дружні зв’язки з ними. Повернувшись до Києва Лисенко розпочав активну боротьбу за утвердження української національної культури : створював музику, виступав у концертах як піаніст і хоровий диригент, писав наукові праці про українську народну пісню, організовував хорові колективи і подорожував з ними по україні, влаштовуючи концерти у найвіддаленіших куточках, М.Лисенко заснував у Києві Музично-драматичну школу, де вчилися майбутні актори і музиканти.

Ознайомлення зі  словником музичних термінів.
Експромт -  це  лірична п'єса для фортепіано або скрипки, створена ніби раптово, в результаті імпровізації.

Слухання музики Миколи  Лисенка «Експромт ля мінор» 

- Визначте в якій формі, написана п’єса ?
-  Який характер музики , як вона змінюється?


Тиждень : 13.04-17.04

Тема:Тричастинна форма музики .
 Сьогодні ми познайомимося із три частинною формою музики. Тричастинна форма- це пісні та музичні твори, які складаються із трьох самостійних частин, що побудовані на простих , але контрасних інтонаціях. Одночасно звертаємо увагу на нові музичні терміни які зустрінуться нам сьогодні.

Online-словничок на СТС: піцикато | Соціальне Телебачення СумщиниПіцикато- спосіб гри на струнних музичних інструментах допомогою щипкових рухів.
Знаки алітерації- це знаки , які вказують на підвищення або пониження будь-якого ступення ладу на півтон або цілий тон.
Бемоль-  це знак , що вказує на пониження ступеня на півтон.
Дієз- це знак , що вказує на підвищення ступення на півтон.
Збірка презентацій по теорії музики для уроків музичного мистецтва
Едвард Гріг — ВікіпедіяСьогодні  ми продовжимо знайомитися з музичними творами норвезького композитора Е.Гріга.
 Пригадайте сюжет за яким написані музичні твори із сюїти « Пер Гюнт»



Едвард Гріг "Танець Анітри"













Тиждень : 06.04-10.04
Тема : Двочастинна форма музики.

- Навколишній світ постійно змінюється. Проходить зима, настає весна, літо, осінь. З плином часу змінюється рослинний та тваринний світ. Змінюється і людина – з дитячих років до старості. Змінюється також і музика. Сьогодні ми розглянемо один із основних видів розвитку музики, змін в ній – контраст. Слово «контраст» - означає протилежність. На контрасті будується музичний твір двочастинної форми. Якщо в музичних творах є два яскраво виражених характери, настрої, ми можемо говорити про його двочастинну будову.
До двочастинних творів відносять також пісні куплетної форми. Це ті пісні, які мають заспів та приспів.

Творчість відомого норвезького композитора Едварда Гріга вам вже відома, познайомтесь ще з одним із його прекрасних творів.
Багато років чекає дівчина Сольвейг на свого коханого Пера Гюнта, який вже  багато років подорожує світом у пошуках щастя. У своїй пісні дівчина виражає свої почуття до нього. Які вони? Послухайте уважно музику та дайте відповідь на запитання.

Слухання. Едвард Гріг «Пісня Сольвейг» (повністю)


Ознайомлення з перекладом.
Зима пройде, і весна промайне, і весна промайне.
Зів’януть всі квіти, снігом їх замете, снігом їх замете..
І ти повернешся до мене, серце моє підказує, серце моє підказує.
Я залишаюсь вірною тобі, тобою лиш живу, тобою лиш живу.
До мене ти повернешся, полюбиш ти мене, кохатимеш мене.
Від бід і всіх незгод тебе я захищу, тебе я захищу.
Якщо ж ніколи нам з тобою не зустрітись, нам з тобою не зустрітись.
Я все одно любитиму тебе, коханий мій, коханий мій.

- Який характер музики?
- Як вона розвивається?
- Чому стільки суму, журби в цій пісні?
Це пов’язано зі змістом пісні: Сольвейг співає про розлуку, про свою любов та самотність,про час, який проходить, але не наближає зустрічі.
- Чи завжди однаковий настрій у пісні?
(В якийсь момент настрій стає оптимістичним, з’являється надія, сум стає світлішим.)

      Наспівна мелодія цього твору поступається місцем більш рухливій, світлішій, танцювальній; плавний рух — гострому ритмові; мінор – мажорові. Перша частина виконується зі словами, друга – без слів. Усе це відтворює зміну настрою Сольвейґ, а також перехід від сумних роздумів до світлих сподівань. Зміна частин у творі пов'язана зі зміною характеру музики, розвитком почуття та настрою.
                               
                                                                                                                                         
Тиждень : 30.03-03.04
Тема: Одночастинна форма музики.    
У повсякденному житті нас оточує багато різних предметів. Всі вони мають певну форму. Наприклад, м’яч має круглу форму, клас – прямокутну. І музика також має певну форму.
У розмовній мові є розділові знаки, які допомагають краще передати настрій, почуття, емоції, інтонації.
- Послухай пісню «Веселий музикант» і визначте скільки в ній фраз. (Дві фрази).


- Визнач скільки фраз в укр. нар. пісні «Галя по садочку ходила»? (Чотири фрази).

    Отже, поділ на фрази складає структуру (будову) мелодії. Якщо ви будете відчувати і розуміти розділові знаки у музиці, то виконання музики буде виразне та осмислене.

2. Слухання Ф. Шопен  «Мазурка №5».
    Вступна бесіда.
Ти вже знаєш, що мелодія має певну будову, тобто складається із фраз.
- Подумай, яку будову має дерево? (Коріння, стовбур, гілки, листя).
- За яких умов дерево буде рости та розвиватись? (Коли буде отримувати споживчі речовини: грунт, вода, сонце, повітря).
А тепер своїми знаннями з музики хоче поділитись Фея. Вона знає, що музика має певну будову та розвиток. Може складатись із 1 частини, 2 частин, 3 частин, мати форму рондо, варіацій. Якщо музичний твір складається із 1 частини, то він називається одночастинним, із 2 частин – двочастинним, із 3 частин – тричастинний і так далі.
    Кожна частина відіграє важливу роль. Всі частини доповнюють одна одну і допомагають краще розкрити зміст твору. Коли музичний твір втрачає одну із частин, то порушується цілісність.
    Те ж саме можна сказати і про вірш. Наприклад, якщо у вірші не вистачатиме виразу чи речення, то можна не зрозуміти його зміст. Давайте поспостерігаємо.
… Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,            
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами         не читати
Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,
Тополі поволі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
                            Т. Шевченко
- Чи зрозуміли ви про що розповідається у вірші?
У цьому вірші не вистачає однієї частини. Послухайте її.
- Чи відіграє вона важливу роль? Чому?
    Отже, у вірші, як і в музиці всі частини потрібні, бо від них залежить образний зміст.
 Зараз послухайте  музичний твір польського композитора Фридеріка Шопена «Мазурку №5». У п’єсі для образного відображення картини сільського свята композитор використав інтонації завзятого стрімкого польського танцю – мазурка.

Слухання. Ф. Шопен «Мазурка №5»

Завдання. Вслухайся у музику і скажи: «Які почуття викликає цей твір?»
-         Який характер твору?
-         Які особливості розвитку, будови п’єси? 


                                                                 

Тиждень : 16.03-20.03

Тема : Багатогранність розвитку музики

- Кожного дня ми постійно спостерігаємо різні зміни в навколишньому світі, природі. Змінюється і сама людина, її настрій, думки, почуття. Зміни відбуваються і в музиці – це її розвиток. Не існує музики без розвитку навіть коли вона прагне зобразити спокій та нерухомість.
-  Пригадайте, з якої казки ці герої? - Петрик, Пташка, Вовк, Качка, Дідусь, Кицька? 
-   Ця казка відрізняється від інших відомих вам казок, цю казку нам  «розповідають» інструменти симфонічного оркестру, тому вона зрозуміла слухачам у всьому світі, адже написана мовою музики.
-  Сьогодні ми  вирушимо у вже знайомий вам світ симфонічної казки Сергія Прокоф’єва «Петрик і вовк» і продовжимо знайомство з різноманітними прийомами розвитку  музики, з багатогранністю її розвитку.


Пісня "Прийди весно красна"

                                  




Комментариев нет:

Отправить комментарий